Как да планира бюджета си, съветва психолог (част 3)
Снимка: Guliver / Getty
От десетгодишна възраст си струва да научите детето как да обвържете парите с така нареченото проектно мислене. То вече може да избере някакъв бизнес, на който иска да отдели повече време.
Съвети дава детския психолог Антон Скобелев.
Разделихме материала на 3 части по възраст: със съвети за хлапета от предучилищна възраст в първата, за учениците - във втората част, а сега идва ред на основните уроци по финансовата грамотност за по-големите.
На 10-15 години ученикът прави проекти
Проектът е някаква готина, мотивираща и вълнуваща дейност, насочена към постигане на желания резултат. Това от една страна е, нещо което обича да прави. От друга страна, тази дейност носи полза на някого, задоволява нуждите и носи възнаграждение, приход под формата на пари, тоест печели.
Това може да е нищо, което то прави с ръцете си или да е интелектуална работа – от дърводелство до овладяване на езици за програмиране.
Придобиването на каквото и да е умение на възраст 13-14 години е достоен проект, който изисква усилия.
Снимка: Guliver / Getty
Наскоро попаднах на интересна история, свързана с проект за бъдещето. Момиче на единадесет години започва да общува с децата на богати родители. Вижда как се обличат и иска същото изобилие от майка си. Тя няма такива средства, много се притеснява. Но вместо да иска от нея пари, момичето решава да ги спечели самостоятелно.
Тя превръща хобито си в бизнес
Понеже се увлича и прави фигурки от slime, решава да превърне това в търговски проект: започва да майстори страхотни фигурки от желе и да ги продава на съученици. Тя се отнася сериозно към проекта – фигурките са направени с въображение. Така само за един месец печели куп пари.
Възрастните са шокирани. В училище не знаят дали да ѝ се скарат или да хвалят бизнес идеята.
Майка ѝ постъпва мъдро – не я съди, а напротив насърчава инициативата ѝ. Щастлива е да признае нейния принос в семейния бюджет и, разбира се, да купи дрехите, за които момичето мечтае.
Детето усеща ползата от това да реализира своите проекти. А това генерира финансови ресурси, с които то може да се разпорежда.
Проектът не винаги носи пари
Подготовката за изпити също е проект, въпреки факта, че резултатът ще се изразява само в оценки и вероятно ще е с по-далечна перспектива.
Но това изобщо не е лошо: детето ще се подготви, ще подходи отговорно към живота си и в същото време на семейството ще останат пари, които може да похарчите за преподаватели. Това означава, че ще можете да платите на тийнейджъра за някои интересни курсове или да купите нещо необходимо.
От 16 години тренираме финансова грамотност
До тази възраст младият човек вече е формиран.
Важно е как сме го възпитавали през всичките тези години, какви знания и опит е попил от общуването с нас. Всичко това се отнася и за финансовата грамотност. За него вече не бива да има гатанки – има добити основни умения и сега просто ще ги тренира.
Снимка: Guliver / Getty
По какви признаци можем да разберем дали сме успели да поставим основите на финансовата грамотност?
- Първо: то знае как да борави с джобните си пари. Формулира финансови желания и цели, знае как да пести и не се страхува да харчи.
- Второ, разбира, че когато хората работят, те по същество обменят времето си за пари. Ето защо балансът между работа и печалби е толкова важен. Например един ден то избира да е с приятели и да си почива, а през следващия уикенд планира да завърши спешен проект.
- Третият момент: знае за какво хората охотно плащат. Например, те с удоволствие ще даряват, ако наистина помагате на хората - забавлявате, преподавате, спасявате животи. Разбира се, тук говорим за най-различни суми, в зависимост от страната, района, опита и много други неща.
Добре е тейнейджърът да разбере откъде по принцип идват парите в семейството. Родителите ги имат в банковата си карта - това е разбираемо. Но откъде?
И накрая, ключовият момент - до гимназията детето вече има свой собствен проект или няколко идеи за проекти. Няма значение големи или малки.
Накарайте го да се разхожда из квартала и да храни бездомни котки, да засажда дървета пред къщата, да обучава по-малки деца или да се научи да свири на китара. Всичко ще му е от поза.
Проектът и мисленето в перспектива са изключително важни.
Целият ни живот се състои от проекти с различна степен на сложност.
Приемът в университет е проект, изборът на партньор в живота също е проект, раждането на дете и отглеждането му е наистина много дългосрочен проект. Нека баде подготвен.
Мона Василева
Трябва да сте регистриран потребител за да напишете коментар
Коментари